In het kort
Doelpubliek: Lagere school 3de graad
Lestijd: 3 lesuren
Eindtermen uit: Wiskunde, Wereldoriëntatie (Biologie), Computationeel denken (STEM), Muzische doelstellingen: muziek
Het toonmoment
De groepjes leerlingen wisselden hun resultaten uit een half uur voor het eind van de les.
Wat vooraf ging
Les 1: 50’ Voorbereidende les wereldoriëntatie
De leerlingen verwerfden inzicht in geluid en hoe zoogdieren geluid waarnemen.
De volgende selectiekenmerken werkten goed omdat ze verschillend zijn: groot, klein, vliegend, lang, kruipend, zwemmend, afstand tussen de oren, …
Les 2: 100’ Sonic PI
Sonic Pi werd kort gekaderd: wat kan je ermee doen, waarom gebruiken we het.
De werkwijze van het instructieboekje werd toegelicht. De leerlingen lazen per twee, en voerden samen uit. Bij vragen konden ze hun hand opsteken.
Kennismaking met het programma: P 1 t.e.m. 9.
De leerlingen herhaalden de eigenschappen van de dieren.
De verbeelding van de kinderen werd aangesproken door een dier of een verhaal te bedenken aan de hand van de geziene eigenschappen.
De leerlingen zetten de eigenschappen van hun dier om in muziektaal Toonduur, interval, geluidsterkte.
De leerlingen maakten een geluidenreeks aan de hand van de geziene instructies in sonic pi.. Instructieboekje p. 9 tot het einde.
Paralel met de Sonic Pi-groep werkte een andere groep aan een tekening: De leerlingen zetten de eigenschappen van hun dier om in beeldtaal: Groot, Klein, vliegend, lang, kruipend, slijmerig, met pantser.
Afsluiting:
De groepjes leerlingen wisselen hun resultaten uit een half uur voor het eind van de les. Ze werden gestimuleerd positieve feedback te geven aan elkaar. De eigenschappen van beeld en het geluid komen terug aan bod.