Categorieën
Cases

Case 4: Robots van de toekomst

In het kort: 

Doelpubliek: 3de graad lagere school. 

Lestijden: 1 lesuur voorbereidende les biologie , 8 lesuren muzische, 2 lesuren toonmoment

Eindtermen uit: Wereldoriëntatie (Klassificatie dieren), Computationeel denken (STEM), Muzische doelstellingen: muziek 

Het toonmoment: 

2 klassen uit de Boudewijnschool  in Lommel maakten met hun dieren uit de toekomst een unieke klankinstallatie. Tijdens dit toonmoment zagen en hoorden medeleerlingen en ouders zelfontworpen robots. Kleine, grote, gewervelden, niet-gewervelden, insecten, enz.

Hierdoor werd dit toonmoment een totaalervaring met een driedimensionale kijk- en luister-installatie, of moeten we zeggen, een robot-zoo uit de verre toekomst.

Wat voorafging: 

Juffen Vera en Karla leerden de leerlingen over de dieren en hun klassificatie.

Wat zijn gewervelde dieren? Wat zijn de eigenschappen van amfibieën? En van insecten? Nadien kregen de leerlingen de opdracht “minder gekende” dieren te gaan opzoeken. De eigenschappen werden grondig bestudeerd. Dit was de perfecte voorbereiding voor het maken van een eigen dier.

Aan de slag!  

De leerlingen kregen initiaties in het ontwerpen van eigen computergeluiden met behulp van het gratis softwareprogramma Sonic Pi. Zo leerden ze computationeel denken én leerden ze nieuwe mogelijkehden om muziek en klank te creëren.

Nadien begonnen de leerlingen in kleine groepjes met het maken hun eigen dier. Hun verbeelding werd gevoed door de eigenschappen die ze verzameld hebben bij de minder gekendere dieren.

Halverwege het project spitsten de groepjes zich. Het ene deel nam het beeldend ontwerp voor hun rekening. Het ander deel ontwerpte de unieke klank voor hun dier.

“Vooraf dacht ik: ‘Waar ben ik nu mee begonnen’. Maar na dit hele proces ben ik behoorlijk trots op wat we met de leerlingen hebben bereikt. Iedere leerling droeg zijn steentje bij. Beelden verklanken met de computer? Volgend jaar doe ik zulk een project opnieuw.”

Vera Hendriks – Boudewijnschool Lommel

“Brr, nu word ik zelf wat bang van dat geluid!”

Een leerlinge uit de 6de klas van juf Karla (parallel-klas met juf Vera)

Lesverloop 

Les 1: Voorbereidende les 

Uitleg over de dieren en hun klassificatie.

De leerlingen verwerven inzicht in: 

  • Verschillende soorten dieren 
  • De eigenschappen van dieren 

Taak: 

Opdracht rond het zoeken en klassificeren van een dier die eerder minder gekend is. De leerlingen analyseerden dus geen hond, maar eerder bijvoorbeeld een koraalduivel)

Les 2: Inleiding Sonic Pi

Computerklanken maken en bewerken met Sonic Pi (per twee) 

De leerlingen verwerven inzicht in: 

  • Toonhoogte
  • Klanktimbre
  • Geluidssterkte
  • Tijd: pauzes en herhaling
  • Computationeel denken 

Les 3: (2 lesuren) Ontwerp

De leerlingen kunnen binnen hun groepje kiezen om door te werken in het beeld- of in het klankonwerp.

Les 4: Samenstellen

Alles wordt samengezet. De beelden met hun specifieke klanken worden op elkaar afgesteld. Hoevaak brult deze gekke robot? 1 keer om de minuut? Of elke 10 seconden? We zoeken naar een luisterbare combinatie.

Toonmoment

De resultaten worden getoond. Laat het zeker aan de andere klassen horen en zien. Maar wellicht zijn de ouders ook even verwonderd. 

Downloads