Categorieën
Cases

Case 3: Beats maken

voor de schoolbel 
voor de wachttoon  
voor de schoolradio 

In het kort: 

Doelpubliek: 1ste graad secundair onderwijs 

Lestijden: 3 lesuren 

Eindtermen cultureel bewustzijn en culturele expressie, digitale competenties en mediawijsheid, sociaal-relationele competenties 

Het toonmoment: 

Leerlingen van ASO Methodeschool Van Veldeke maakten beats voor de schoolbel, de wachttoon voor de onthaaltelefoon of de schoolradio. Elk duo gaf kort uitleg over de eigen creatie en liet het resultaat horen aan de klas.  

Na afloop van het project werden enkele beats gekozen die ook echt gebruikt worden op school. 

Wat voorafging: 

Mr. Haspeslagh liet de leerlingen, na een korte instructie, per 2 experimenteren om zo de mogelijkheden van de push te ontdekken. 

Daarna werd er overlegd en per duo besloten welk eindresultaat ze zouden creëren: de schoolbel, de wachttoon of een jingle voor de schoolradio. 

Leerlingen gingen aan de slag, evalueerden, stuurden bij, begonnen opnieuw en beslisten uiteindelijk dat ze klaar waren! 

‘Een leuke manier van muziek maken! De leerlingen leveren op 2 lesuren zonder voorkennis een eindresultaat af waar ze trots op kunnen zijn! Intrinsieke motivatie ten top, je hoeft ze niet te pushen’

(Jan Haspeslagh, Methodeschool Van Veldeke)

‘Wanneer gaan we nog eens muziek maken met die knopjes?’

(quote leerling)

Lesverloop 

Pushes klaarzetten voor de les 

Lesuur 1
Kennismaking met de mogelijkheden van de PUSH

Lesuur 2 
Korte klassikale instructie 
Leerlingen experimenteren 

Lesuur 3
Leerlingen kiezen een eindresultaat 
Leerlingen creëren 
Leerlingen presenteren hun eindresultaat

Downloads